Śrut żeliwny balastowy nie jest wykorzystywany w procesach obróbki strumieniowo-ściernej, ale jako materiał pokrewny ze ścierniwami znajduje się w ofercie produktów Alumetal-Technik. Zadaniem jego jest przede wszystkim obciążenie, które stosuje się w celu stabilizacji lub osiągnięcia innych pożądanych parametrów.
Śrut żeliwny i jego cechy charakterystyczne
Do niedawna do obciążania pojazdów czy jednostek pływających wykonywano ołów. Ponieważ jest to metal ciężki, szkodliwy zarówno dla człowieka, jak i dla środowiska od niedawna wycofuje się go z użytku i zastępuje innymi materiałami. Ze względu na ciężar ołowiu, trudno było znaleźć alternatywę. Obecnie jest nią śrut żeliwny, który wyróżnia się duża gęstością, a w efekcie również masą. Poza walorami ekologicznymi taki śrut balastowy jest również tańszy, a w przypadku zatopienia jednostki – nie wymaga kosztownego i czasochłonnego wyławiania ołowianych odpadów.
Branżami w których stosuje się śrut balastowy są przemysł stoczniowy i kolejowy. Umieszcza się go w pojazdach w formie sypkiej lub w luźnych workach. Śrut żeliwny jest też wykorzystywany w budownictwie. Dodawany do betonu pozwala tworzyć solidniejsze podstawy o większej masie. W asortymencie mamy również śrut żeliwny kulisty, wykorzystywany w procesie śrutowania.
Cechy śrutu balastowego: